Madstart - 6 mdr.

28. juli 2008

Alder:
6 mdr.

Madstart - 6 mdr.

Hej Helen,

Nu skriver jeg for at faa et par svar paa madstart.

Min datter er nu blevet 6 maaneder og jeg kan lige fortaelle, at hun efter at jeg gik over til mme tog et kilo paa paa to uger! Hun foelger nu sin vaekstkurve fint og desuden ammer jeg hende stadig lidt om natten, - selvom det ikke er meget, saa faar hun forhaabentlig nogle antistoffer og andet godt.

Jeg synes dog, at det er svaert at komme igang med maden. Herovre foreslaar de at starte med babyris blandet med mme og saa groentsagsmos eller frugtmos. Hun er bare ikke saerlig interesseret i maden generelt. Det eneste hun har vaeret rigtig interesseret i og hvor hun selv har aabnet munden for at faa mere, er banan og aeble. Men saa begyndte hun at kloe sig over hele kroppen, specielt paa halsen. Saa gik jeg tilbage til babyris nogle dage og sweetpotatoes, men hun spiser kun et par skefulde og gider ikke rigtig. Da jeg gav hende aeble igen, synes jeg igen hun kloede sig mere, men det er ogsaa meget varmt lige nu, saa maaske er det derfor.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal komme videre. Naar jeg laeser andre breve i brevkassen, synes jeg vi er langt bagefter.

Vores dag ser saadan ud:
vaagner kl. 6, amning og sover lidt videre.
Kl. 8-9 en flaske mme 210ml
sover igen
Kl 11-12 et par skefulde enten babyris lavet med mme eller gulerod eller sweetpotato blandet med lidt mme. Derefter resten af en 210ml flaske
sover kort
Kl. 15-16 flaske 210 ml
sover igen en halv til en time
Kl. 18.30-19.30 faar igen et par skefulde frugt/groentsagsmos eller ...

Annonce

... babyris og derefter resten af en 210 ml flaske.
Bader og sover
Bliver vaekket eller vaagner omkring kl. 24 og bliver ammet og faar saa meget hun vil have af en 210 ml flaske.

Det er ret tit min datter ikke drikker hele sin flaske, men jeg tror at hun faar omkring 800-900 ml om dagen. Er det nok? Hun har ikke vaeret saerlig glad for at drikke sin flaske. Hun graeder tit som om hun har trykken i maven og har normalt affoerring en gang om dagen, flaskerne inden da - er der hvor hun beklager sig mest.

Kan du give mig nogle forslag til hvordan jeg kommer videre med maden. Har hoert at der er en lille bog med foreslag maaske fra sundhedstyrelsen om opstart af mad, synes det kunne vaere rart at laese noget paa dansk. Jeg er selv intolerant overfor gluten, saa vil gerne vente lidt med groed der indeholder det.

Laegen har givet mig en cortison-creme til huden, naar hun kloer sig. Er det okay at bruge den? Jeg er ikke saa vild med at bruge den, saa jeg bruger den kun en gang imellem, men maaske burde jeg bruge den mere systematisk en uge og saa holde op igen.

Sidste spoergsmaal er om dha, som min datter jo desvaerre jo ikke faar saa meget af, da jeg jo ikke ammer hende saa meget. Jeg har derfor koebt noget flydende boerne-fiskeolie fra det bedste firma, som checker alle deres produkter for tungmetaller. Deres pharmaceuter sagde, jeg godt kunne give hende en halv teskefuld, hvilket er min plan, naar hun er lidt bedre koert ind med maden. Men jeg kunne godt lige taenke mig at hoere din mening om dette ogsaa.

Venlig hilsen Indi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!