Brev:
Madstart - 6 mdr.
28. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Madstart - 6 mdr.
Hej Helen,
Nu skriver jeg for at faa et par svar paa madstart.
Min datter er nu blevet 6 maaneder og jeg kan lige fortaelle, at hun efter at jeg gik over til mme tog et kilo paa paa to uger! Hun foelger nu sin vaekstkurve fint og desuden ammer jeg hende stadig lidt om natten, - selvom det ikke er meget, saa faar hun forhaabentlig nogle antistoffer og andet godt.
Jeg synes dog, at det er svaert at komme igang med maden. Herovre foreslaar de at starte med babyris blandet med mme og saa groentsagsmos eller frugtmos. Hun er bare ikke saerlig interesseret i maden generelt. Det eneste hun har vaeret rigtig interesseret i og hvor hun selv har aabnet munden for at faa mere, er banan og aeble. Men saa begyndte hun at kloe sig over hele kroppen, specielt paa halsen. Saa gik jeg tilbage til babyris nogle dage og sweetpotatoes, men hun spiser kun et par skefulde og gider ikke rigtig. Da jeg gav hende aeble igen, synes jeg igen hun kloede sig mere, men det er ogsaa meget varmt lige nu, saa maaske er det derfor.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal komme videre. Naar jeg laeser andre breve i brevkassen, synes jeg vi er langt bagefter.
Vores dag ser saadan ud:
vaagner kl. 6, amning og sover lidt videre.
Kl. 8-9 en flaske mme 210ml
sover igen
Kl 11-12 et par skefulde enten babyris lavet med mme eller gulerod eller sweetpotato blandet med lidt mme. Derefter resten af en 210ml flaske
sover kort
Kl. 15-16 flaske 210 ml
sover igen en halv til en time
Kl. 18.30-19.30 faar igen et par skefulde frugt/groentsagsmos eller babyris og derefter resten af en 210 ml flaske.
Bader og sover
Bliver vaekket eller vaagner omkring kl. 24 og bliver ammet og faar saa meget hun vil have af en 210 ml flaske.
Det er ret tit min datter ikke drikker hele sin flaske, men jeg tror at hun faar omkring 800-900 ml om dagen. Er det nok? Hun har ikke vaeret saerlig glad for at drikke sin flaske. Hun graeder tit som om hun har trykken i maven og har normalt affoerring en gang om dagen, flaskerne inden da - er der hvor hun beklager sig mest.
Kan du give mig nogle forslag til hvordan jeg kommer videre med maden. Har hoert at der er en lille bog med foreslag maaske fra sundhedstyrelsen om opstart af mad, synes det kunne vaere rart at laese noget paa dansk. Jeg er selv intolerant overfor gluten, saa vil gerne vente lidt med groed der indeholder det.
Laegen har givet mig en cortison-creme til huden, naar hun kloer sig. Er det okay at bruge den? Jeg er ikke saa vild med at bruge den, saa jeg bruger den kun en gang imellem, men maaske burde jeg bruge den mere systematisk en uge og saa holde op igen.
Sidste spoergsmaal er om dha, som min datter jo desvaerre jo ikke faar saa meget af, da jeg jo ikke ammer hende saa meget. Jeg har derfor koebt noget flydende boerne-fiskeolie fra det bedste firma, som checker alle deres produkter for tungmetaller. Deres pharmaceuter sagde, jeg godt kunne give hende en halv teskefuld, hvilket er min plan, naar hun er lidt bedre koert ind med maden. Men jeg kunne godt lige taenke mig at hoere din mening om dette ogsaa.
Venlig hilsen Indi